Rzecz o znakowaniu rzeczy.

Trudno dzisiaj wyobrazić sobie handel bez kodów kreskowych. Pewnie nie każdy zdaje sobie sprawę, że kod kreskowy (zwany także paskowym) towarzyszy nam już ponad 65 lat. Wymyślony został w Stanach na potrzeby zautomatyzowania wprowadzania cen produktów do kas („nabijania”). Pierwszym produktem z UPC (Universal Product Code) był multipak gumy do żucia „Wrigley’s Juicy Fruit”, który przeszedł przez kasę w domu towarowym w czerwcu 1974 roku. Od tamtej pory kariera kodu rozprzestrzeniła się na wiele dziedzin, pomagając identyfikować przedmioty (bilety wstępu i na przejazd, książki w bibliotekach, przesyłki itp.).

kod kreskowy

Nietypowe wykorzystanie kodu kreskowego. Przejście dla pieszych (University of the Arts. Havana Cuba)

Poza handlem detalicznym , bez skanera kodów UPC nie może obejść się branża TSL. Wykorzystuje ona systemy kodów kreskowych na niemal każdym etapie realizacji swoich usług. W przewozach krajowych i międzynarodowych, w operacjach magazynowania i dystrybucji – wszędzie tam, gdzie należy identyfikować towar, jego nadawcę i odbiorcę, punkty nadania, przeładunku, pośredniego składowania czy punktu finalnego przeznaczenia.
Pomimo pojawienia się innych, bardziej nowoczesnych systemów (QR – Quick Respons czy Data Matrix), żaden nie stał się dotąd aż tak powszechny, by zastąpić kod kreskowy.
Coraz więcej jednak faktów świadczy o tym, że będzie on miał niebawem swego elektronicznego następcę. Mianowicie Elektroniczny Kod Produktu (EPC), określany często jako „radiowy kod kreskowy” czy „kod kreskowy następnej generacji”. Wykorzystuje on technologię RFID, w której numer identyfikacyjny jest zapisywany w specjalnym znaczniku tzw. tagu umieszczonym na każdym produkcie, a do jego odczytu wykorzystuje się fale elektromagnetyczne o wysokiej częstotliwości. „W ramach opracowanego schematu kodowania EPC można identyfikować w sposób unikalny indywidualne obiekty, zarówno towary konsumenckie, palety, jednostki logistyczne zasoby czy cokolwiek innego. Zastąpienie etykiety z kodem kreskowym, elektronicznym tagiem, daje możliwość lokalizacji i śledzenia produktów w całym łańcuchu dostaw, gdyż numery mogą być odczytywane błyskawicznie i bez konieczności posiadania obiektu na linii wzroku.”(Jerzy Majewski – Instytut Logistyki i Magazynowania).

 

kod kreskowy

Przykładowa struktura kodu EPC

 

Testowaniem tej technologii są zainteresowane największe firmy branży FCMG (Wal-Mart, Tesco, Metro).
Specjaliści, śledząc postęp w udoskonalaniu systemu przewidują, że przełom nastąpi w ciągu najbliższych 2- 3 lat, gdy EPC upowszechni się w oznaczaniu opakowań transportowych. Co do towarów konsumenckich, to będzie dotyczył tylko niektórych kategorii i nie wcześniej, jak za 5- 8 lat.
Źródło: Logistyka.net.pl, Wikipedia, portalRFID.pl

Przeczytaj także: Oswoić blockchain

Dodaj komentarz