
Konfekcjonowanie i co-packing w magazynie
Konfekcjonowanie i co-packing jako działalność usługowa.
Konfekcjonowanie i co-packing w dziedzinie logistyki towarowej stanowią jedne z etapów w drodze produktu od producenta do finalnego odbiorcy. Jest to najczęściej przepakowywanie z większego do mniejszego.
Na przykład, ze 100 kg worka ziarna powstaje 200 małych 0,5 kg woreczków dla sklepu zoologicznego. Ze 100 l beczki płyn hamulcowy popłynie do butelek o pojemności 1 l. Perfumy z kolei, z butelek o pojemności 1 litra zostaną rozlane do niewielkich 50, 30 czy nawet 20 ml atomizerów.
Różnorodność produktów dyktuje zróżnicowanie opakowań, wszelkiego rodzaju torebek, pojemników, woreczków, kartoników, tacek, butelek i buteleczek. Bardzo ważne jest dostosowanie typu opakowania do rodzaju produktu. Ma ono przede wszystkim spełniać funkcję ochronną. Zdarza się zatem, że konfekcjonowanie sprowadza się tylko do przepakowania towaru z powodu nieodpowiednich opakowań, np. uszkodzonych.
Ponadto ma opakowanie także ważną funkcję informacyjną. To na opakowaniu umieszczane są wszelkie wymagane opisy i oznakowanie produktu. Niektóre, zwłaszcza w branży spożywczej określone są odrębnymi przepisami. Umieszczanie informacji na opakowanych produktach to inaczej etykietowanie. Proces ten wchodzi zakres konfekcjonowania.
Szerszym i bardziej kreatywnym procesem jest co-packing. Wymaga on dodatkowo zaprojektowania, często także produkcji opakowania dla całego zestawu kilku produktów. Łączenie produktów, ich wspólne pakowanie pełni ważną rolę promocyjną. Czasopismo z dołączoną płytą DVD czy próbkami kosmetyków to przykład co-packingu marketingowego.
Sortowanie, pakowanie, etykietowanie są elementami wspólnymi dla konfekcjonowania i co-packingu.
Oba procesy stanowią część pakietu usług oferowanych przez firmy i centra logistyczne, z których mogą korzystać zarówno producenci, jak i dystrybutorzy w ramach outsourcingu.
Czym różnią się konfekcjonowanie i co-packing?
Co-packing jest szerszym i bardziej kreatywnym procesem . Wymaga on dodatkowo zaprojektowania, często także produkcji opakowania dla całego zestawu kilku produktów. Łączenie produktów, ich wspólne pakowanie pełni ważną rolę promocyjną. Czasopismo z dołączoną płytą DVD czy próbkami kosmetyków to przykład co-packingu marketingowego.
Sortowanie, pakowanie, etykietowanie są elementami wspólnymi dla konfekcjonowania i co-packingu.
Branżowy outsourcing.
Oba procesy, zarówno konfekcjonowanie, jak i co-packing stanowią część pakietu usług oferowanych przez firmy i centra logistyczne, z których mogą korzystać zarówno producenci, jak i dystrybutorzy w ramach outsourcingu.